AZ OLDALON SZEREPLŐ FOTÓK SAJÁT KÉSZÍTÉSŰEK, IGYEKEZTEM A TÉMAKÖRÖKKEL KAPCSOLATOS SZITUÁCIÓKAT MEGFELELŐEN ILLUSZTRÁLNI VELÜK.
KÉPALKOTÁS - TÉRALAKÍTÁS
Mindig úgy komponáljunk, hogy a képalkotásban részt vevő minden képelem tudatosan kerüljön a helyére és valóban formálja, alakítsa képünket. A "tér formálás", átformálása kapcsán megmutatok néhány variációt. Az első fotón a Faun és az emberek harcából kevés látható, már a szobor elhelyezkedése és a kevés tér kapcsán is, mivel az elrabolt nővel ugrani készülő mitikus lénynek az ugráshoz készüléshez nincs elég tere.
A második fotón már jobban látszik és több dinamika érzékelhető ebből a gigászi harcból, ennek eléréséhez viszont egy másik beállításra, egy új kompozícióra volt szükség. Ezt egy újszögből és az úgynevezett alsó beállításból értük el. Ezt nevezik különböző szakzsargonban... békaperspektíva, vakond pozició, egér szemszög, stb.
De akár egy teljesen más, egyéni fotót is létrehozhatunk, úgy hogy egy új mondanivalót, gondolatot adunk a képnek. Ezt egy vágással, nagyítással és akár még a fekete-fehér fotók művészi hatásával is ötvözhetjük. A fekete-fehér képek kapcsán mindjárt megragadva az alkalmat megemlíteném annak hatásait is, drámaibbá teszi a képi hatást, az időtlenség érzetét keltheti, mélyebbé és emocionálisabbá /érzelmesebbé/ formálhatja a képünket, élesebb, tisztább benyomást kelthet, tökéletes kivitelezés mellett művészi alkotásnak láttatja a képünket.
A MONDANIVALÓNK MEGVILÁGÍTÁSA
A megfelelő világítás elősegíti az éppen aktuális mondanivalónk valós értékét, kifejezését. Ezért igen fontos, hogy ha a témánk és a szitúáció engedi, mindig a gomb megnyomása előtt gondoljuk át, hogy az éppen adott megvilágítás elősegíti-e a képünk tökéletes megformálását, a képi hatást, mondanivalót. A sajátos hangulatok visszaadásához keresnünk kell a megfelelő helyszíneket, mivel ezeknek is mint mindennek megvan a maguk külön hangulata varázsa. Minden esetben más és más megoldás vezet a megvalósuláshoz a célunkhoz, a saját egyéni művünkhöz.
A fotón látható templom plasztikáját, dinamikus vonalait, térbeliségét az egész jellegét, csak szórt fényben lehetett visszaadni. Az erőtejles vonásokból, az osszlopokból és a dombormű jellegét a mély árnyékok fokozottan hangsúlyozzák. A díszítmények monumentális rajza más megvilágításban nem érvényesült volna.