AZ OLDALON SZEREPLŐ FOTÓK SAJÁT KÉSZÍTÉSŰEK, IGYEKEZTEM A TÉMAKÖRÖKKEL KAPCSOLATOS SZITUÁCIÓKAT MEGFELELŐEN ILLUSZTRÁLNI VELÜK.
A lényegre szűkítés fokozza a gondolat és érzelmek tartalmi kifejezését.....
A síkban ábrázolt tér alapvető probléma a fotózásban is, a fotósnak külön problémát okoz, hogy a fekete-fehér fényképezésben le kell mondania a színek téralakító hatásának lehetőségéről. Mivel az azonos távolságban levő színfoltok közül is egyesek közelebb levőnek, mások távolabbinak tűnnek. Ennek az alapja pedig az, hogy a meleg színű tárgyakat közelebbinek érzékeljük, mint az ugyanolyan távolságban levő hidegebb színeket. Így tehát a fekete-fehér fotográfiában minden színhez a szürkeskála valamilyen fokozata tartozik.
Az emberi szem nemcsak a színeket érzékeli, hanem az azokhoz tartozó megfelelő világossági és sötétségi fokozatukat is. Mivel egyes színeket /ugyanolyan intenzitás esetén is/ sötétebbnek, másokat viszont világosabbnak érzékelünk. Így tehát a színek hatása korlátozva ugyan, de valamelyest mégis érvényesülhet valamilyen szinten a fekete-fehér fényképezésben is. Feltéve, hogy az emberi szem által érzékelt sötétségük, vagy a világosságuk szerinti értékrendben adjuk vissza a "szürkeskála" megfelelő tónusában. A fotósnak az alkotás folyamatában meg kell küzdenie a dolgok, a jelenségek konkrét tárgyiasságával, a fotográfia kötöttségeivel, sajátosságaival és az eszközeiben rejlő különféle korlátozottsággal.
Az üres felületek kitöltése nem lehet öncélú, nem azért kell kitöltenünk, mert van "egy szabály" rá....., amely szerint az üres felület zavaró és nem is lehet mindig "megvágni" a fotónkat. Így tehát marad az a megoldás, ami a képen látható, mármint a faágak a képalkotásban részt vevő "komponáló" elemek, melyek hangulatot adnak a képnek, másrészt a szükséges távlatot érzékeltetik. Így jut szerephez a táj előterének a megválasztása, mert előtér nélkül nem kapunk távlatot a képbe. A jelentéktelen dolgok /korlát, fa, bokor, ágak..stb./ életet visznek a sokszor üres előtérbe, " staffázs"-ba, mivel összhangban vannak a háttérben elhelyezkedő tájjal. Ennek az előtérnek viszont szerénynek kell lennie, különben a tájképünkből "zsáner" lesz és a főtémánkból a tájból pedig "háttér kép".
A TÁJFOTÓZÁS EGYIK ELEME AZ ÉPÜLET FOTÓK
Az épületfelvételeket akár a tárgy fotózáshoz is sorolhatnánk, de természetesen nem tehetjük, mert egy igen érdekes és komoly témacsoportról van szó. De hogy miért is említettem ezt, annak igen egyszerű a magyarázata, az épületek fotográfiai szempontból tulajdonképpen nem más, mint szabadon álló nagyalakú, függöleges és vízszintes irányú fővonalak által körülhatárolt - tárgyak -. Így mind a függöleges, mind az egyirányú vízszintes vonalak a természetben már párhuzamosak egymással. Az optika törvényei szerint, mind a függőleges, mind a vízszintes párhuzamosok perspektivikusan összefutnak. Amint tehát eltérünk a vízszintes írányú fényképezéstől, rögtön "futnak" a függőleges vonalak. Az anyagszerűséget fotóinkon "súroló fény" mellett adhatjuk vissza leginkább.
A ritmus a kiemelés közvetlen vagy közvetett eszköze, a tekintetet vezeti, irányát megszabja. Így tehát a ritmus a fényképezésnél, ismétlődés, mozdulatok, vonalak, tárgyak, foltok /tónusok/ valamilyen rendszer szerinti ismétlődése.
A ritmusnak valamilyen váratlan megtörése a figyelmet is ébren tarthatja, vagy új motívumra hívja fel a figyelmet, esetleg két különböző ritmus kapcsolódására. Természetesen kombinálhatunk, akár kölönböző jellegű ritmusokat is azonos vagy különböző jellegű motívumok váltogatásával. Az élet minden vonatkozását áthatja a ritmus, amely a művészetek alkotóeleme. A művészeteknek - zene, költészet, festészet - közvetlenül vagy közvetet módon felismerhető alkotóeleme a ritmus.
Egy erőteljes vágással és nagyítással még érdekesebbé és hangulatosabbá tehetjük a fotográfiánkat. Itt már a "fények és árnyékok" valós játékának is részeseivé válhatunk, a ritmus fokozásával. A fényképezés képalkotásában is végtelen sok a ritmus felhasználási lehetősége.
A fenti képpel kapcsolatosan beszélhetünk a "tónusredukálásról", ugyanis a fotómasináknak alapvetően az egyik dolga az, hogy a természet, a tárgyak, épületek stb színességét az emberi szem által érzékelt világossági vagy sötétségi fokozatoknak megfelelően adják vissza. Az árnyalatsor /szín/ gazdagítása sok esetben szükséges lehet, de vannak témakörök, melyek kimondottan igénylik a redukálást, vagyis "szegényítik" a képünk árnyalatait. Amivel viszont a téma gazdagságát növelik ez által, így erősítve annak gondolatiságát. A tónusok alakításának egyszerű módja a "szűrőzés". A tónusredukálásra az exponálást is használhatjuk, amikor a legtöbb fényt visszaverő felület világosságára határozzuk meg az expozíciós időt. A tónusok szűkítésének különböző fokozatai vannak, különleges esetben például redukálhatók csupán két árnyalatra - feketére és fehérre -.