A KREATÍV SZÍNSZŰRŐK, EFFEKT SZŰRŐK ÉS EGYEBEK:
A képen egy-néhány színszűrőm látható, természetesen nem a teljes kollekcióm.
Mindjárt egy egyszerű példával kezdeném, hogy a most kezdők is értelmezni tudják a látottakat. Az első képen egy tárgyfotó látható normál esetben csak az objektív használatával, vakuzás, derítőfény és színszűrők alkalmazása nélkül.
A második képen már sárga színszűrővel ellátott optika által készített fotó látható, ezt egyszerűen érzékelhetjük. Viszont a valódi jelentőségét a késöbbiekben leírtaknál tapasztalhatjuk valójában meg.
A harmadik képen az optikára már "Light Balancing" szűrő került, az első képpel összehasonlítva, még az amatőr számára is élesen kívehető a szín, hatásábeli és látványbeli különbség.
Az egyik tükörreflexes fényképezőgépem.
Az itt felsorolt szűrők nem teljesen átfogó képet adnak a lehetőségek végtelen tárházából, csak azokat említeném meg most, melyeket a természet fotózásaim alkamával sűrübben használok. Ezt azért is ajánlanám, mert már egy ismert szűrő esetében nem kell újra kisérletezgetnie a kezdő fotósnak, csak alkalmazni kell a leírtakat. Az is felmerülhet, hogy esetleg hányszoros túlexpozícióra lesz szükségünk, mivel a szűrők használatakor minden esetben fénycsökkenés lép fel.
Az előzőekben már említett effekt képek és kreatív lehetőségekhez töltöttem fel megint két egyszerű tárgyfotót, / mielőtt még a színszűrők célszerű használatára kitérnék /. Ezen a képen egyszerűen "piros szűrőt" használva modosítottam a falióra metálezüstös /króm színét/.
A "zöld színszűrő" színtónusában változtatja meg a képet, egy egységes szinharnóniát huzva a fotónkra. Viszont úgyan ennek a szűrőnek a természetben teljesen más a jelentősége, mivel színhatás módosító szerepe van.
SZÍNSZŰRŐK SZEREPE:
A "világossárga szűrővel" a valóság kék színeit egészen enyhén tompíthatjuk. Ilyen képek / fotók / lehetnek pl a téli tájfelvételek, nyáron kék ég esetén, valamint a vízparton. Vagyis olyan felvételek esetében, ahol a környezet kék színei elnyomnak minden mást, így ennek kiszűrésével hozhatjuk létre a mondanivalónkat. Ebben az esetben a megvilágítás szorzószáma: 1.5 - 2 szeres, hogy ne lépjen fel fénycsökkenés.
A trükk- és effektszűrők:
Ezek a leglátványosabb szűrők, mivel a fotót nem csak színükkel befolyásolják, hanem itt már a különböző tulajdonságaikkal is.
A kreatív effekt szűrőknek, sok fajtája ismert és használatos, most csak egyet mutatok meg a "sokszorozót". A fotón ismét egy egyszerű példán mutatom meg a hatását, amihez ismét a tárgyfotót vettem elő. Esti fényben vakúzva / vaku diffuzor-t , sárga előtét kupakkal használva / készítettem az első esti képet. Majd ugyan ez a fotó, effektező szűrővel / megsokszorozva / egy új és érdekes hatást elérve készíthetjük képeinket.
A "sárgászöld" szűrőt szinte univerzális-nak is nevezhetjük. Tompítja a kék és a vörös színeket, ezért tájfelvételekhez majdnem minden esetben ajánlatos a használatuk. A természetjáró és szerető fotósok szinte kora tavasztól késő őszig magukkal viszik ezt a színszűrőt. Itt a megvilágítási szorzószám a: 1.5 - 2-szeres.
De mivel ez a weboldal a természetfotózásról szól , így ideje hogy a színszűrők használatát ebben a témában megmutassam. Az első fotón a "keresztespók" remekműve közepén hálójában várja az áldozatait. Normál nappali fénynél, színszűrő nélküli kép. A koronás keresztespók (Araneus diadematus) a pókszabásúak (Arachnida) osztályának a pókok (Araneae) rendjéhez, ezen belül a főpókok (Araneomorphae) alrendjéhez és a keresztespókfélék (Araneidae) családjához tartozó faj.
Az előző téma, szite -sugárzó napsütésben,- amit viszont egy egyszerű "sárga" színszűrővel értem el. Ugyan akkor a szűrő tompítja is a hátteret, homogenizálja azt, természetesen csak hatásában, mivel ez főleg az objektív beállításán is múlik.
A "zöld színszűrő" az erős vörös színeket tompítja. Speciális tájfotokhoz használható, a megvilágítási szorzószám itt már 3-4-szeres, ami ebben az esetben feltétlenül fénymérést, fénymérő használatát jelenti.
A "narancsszínű" színszűrő az erős kék színek tompítására használható. Ezt is fölelegtájfelvételekhez használhatjuk. Mivel hangsúlyos tónuskiemelést tesz lehetővé. A megvilágítási szorzószám mégmagasabb itt már 4-6-szoros.
A "vörös szűrő" használata nagyon erős kontrasztot ad, ezért csak akkor érdemes használni, ha a képi mondanivaló ezt megkívánja, vagy valamilyen szempontból /effekt képek/ indokolt. Az ilyen felvételeken a természet fotók esetében, például a kék ég színte feketés lilának tűnik, a zöld erdők is egészen sötét zöld árnyalatot kapnak, a sárga narancs színű, a vörös szín viszont megint erősen sötét árnyalatot kap, /tűzvörös/ lesz. Ahol viszont a felhőket szeretnénk kiemelni /mélykék égből fehér felhők/ itt viszont a megvilágítást növelnünk kell, hogy természetes ég kéket kapjunk. Itt említhetjük még meg pl amikor a hátterünk "elfeketedése " /elsötétülés/ emeli ki a fő mondanivalónkat , például fehér vitorla a vízen, vagy a sötétkék égbenyuló fehér épület , ilyen esetekben indokolt a használata. A megvilágítási szorzószám itt a legtöbbször a legmagasabb 8-10-szeres.
A kompenzálószűrők használatával a természetes megvilágításnál jelentkező színhőmérséklet-módosulásokat egyenlíthetjük ki. A Skylight szűrők enyhén rózsaszínűek, használatukra a kép melegebb, kellemesebb színvilágú lesz.
Ebben az esetben a realítás sokszor rideg és nem mindig tökéletes képét alakítom át. A fotó esti tárgykép, vakuval készült.
Mind ez egy "narancssárga színszűrővel" fotózva teljesen más tónusú és egységesen szebb , tőkéletesség hatását keltő képpé alakult át.