A FÉNY ÉS ÁRNYÉK PILLANATAI..../a fényképeim és grafikáim margójára/

Ezek a fotók, /-apró villanásaim, tájakra, állatokra, szép vidékekre-/ talán a tisztaságuknál fogva képesek megsejtetni valamit abból a csodából, amit a hétköznapi szemlélő számára nem mindig mutat meg, sokszor elrejt, de most megmutja a csodát...

A  KREATÍV  SZÍNSZŰRŐK,   EFFEKT  SZŰRŐK   ÉS  EGYEBEK:




effektszinszurok.jpg

A  képen  egy-néhány  színszűrőm  látható,  természetesen   nem  a teljes  kollekcióm.


AZ  OLDALAKON  SZEREPLŐ  FOTÓK  SAJÁT  KÉSZÍTÉSŰEK,  IGYEKEZTEM  A  TÉMAKÖRÖKKEL  KAPCSOLATOS  SZITUÁCIÓKAT  ÉS  TÉMAKÖRÖKET  MEGFELELŐEN  ILLUSZTRÁLNI  VELÜK.


SZINSZŰRŐK,  NAPELLENZŐK:

Ezek  a  kiegészítők  szintén  lényeges  tényezők  a fotózásban mivel, hogy  a  valóság  színeit  érzékeltetni  lehessen ezért  igyekezzünk a  lehetőségek   keretein   belül  ezt  a  feladatot jól  megoldani.  Erre  alkalmasak  a  különböző  színszűrők.  De  van  még  egy  másik  lehetőségük,  ezek  az  effekt  képek  és  a  kreatív  lehetőségek  kiaknázásakor  használhtók  ki  igazán.




asztalilampa.jpg

Mindjárt  egy  egyszerű  példával  kezdeném,  hogy  a  most  kezdők  is  értelmezni  tudják  a  látottakat.  Az  első  képen  egy  tárgyfotó  látható  normál  esetben  csak  az  objektív  használatával, vakuzás,  derítőfény   és  színszűrők  alkalmazása nélkül.


   lampasartgaszuro2.jpg


A  második  képen   már  sárga  színszűrővel  ellátott  optika  által  készített  fotó  látható,  ezt  egyszerűen  érzékelhetjük.  Viszont  a  valódi  jelentőségét  a  késöbbiekben  leírtaknál  tapasztalhatjuk  valójában  meg.

   lampalightszurovel2.jpg


A  harmadik  képen  az  optikára már  "Light Balancing"   szűrő  került,  az  első  képpel  összehasonlítva, még  az  amatőr  számára  is  élesen  kívehető  a szín,   hatásábeli  és  látványbeli  különbség.



           tukorreflexesgepem.jpg

                       Az  egyik tükörreflexes  fényképezőgépem.


Az  itt  felsorolt  szűrők  nem  teljesen  átfogó   képet  adnak  a  lehetőségek  végtelen  tárházából,  csak  azokat  említeném  meg  most,  melyeket  a  természet  fotózásaim  alkamával  sűrübben  használok.  Ezt  azért  is  ajánlanám,  mert  már  egy  ismert  szűrő  esetében  nem  kell  újra  kisérletezgetnie   a  kezdő  fotósnak,  csak  alkalmazni  kell a  leírtakat.  Az  is  felmerülhet,  hogy esetleg  hányszoros  túlexpozícióra  lesz  szükségünk,  mivel  a  szűrők  használatakor  minden esetben   fénycsökkenés  lép fel.


                      orapirosszurovel.jpg


Az  előzőekben  már  említett  effekt képek  és  kreatív  lehetőségekhez  töltöttem  fel  megint  két  egyszerű  tárgyfotót, / mielőtt   még a   színszűrők  célszerű  használatára  kitérnék /.  Ezen  a  képen  egyszerűen  "piros szűrőt"  használva  modosítottam  a  falióra  metálezüstös  /króm  színét/.



                      orazoldfenyben2.jpg


A  "zöld színszűrő"  színtónusában  változtatja  meg  a  képet,  egy  egységes  szinharnóniát  huzva  a  fotónkra.  Viszont  úgyan  ennek  a  szűrőnek  a  természetben  teljesen  más  a  jelentősége,  mivel  színhatás  módosító  szerepe  van.


                                 SZÍNSZŰRŐK   SZEREPE:


                  szinszuro-21.jpg


"világossárga  szűrővel"  a  valóság  kék színeit     egészen  enyhén  tompíthatjuk.  Ilyen  képek  / fotók /  lehetnek  pl  a  téli  tájfelvételek,  nyáron  kék  ég  esetén,  valamint a  vízparton.  Vagyis  olyan  felvételek  esetében,  ahol  a  környezet   kék  színei   elnyomnak  minden mást,  így  ennek  kiszűrésével  hozhatjuk   létre a  mondanivalónkat.  Ebben  az  esetben  a  megvilágítás  szorzószáma:  1.5 - 2 szeres, hogy ne lépjen  fel fénycsökkenés.


             csillarsargaszuro.jpg 


A trükk- és effektszűrők:
Ezek a leglátványosabb szűrők, mivel a fotót nem csak színükkel befolyásolják, hanem itt  már a  különböző tulajdonságaikkal  is.

            1274252873_68.jpg


A  kreatív  effekt szűrőknek,  sok  fajtája  ismert  és  használatos,  most  csak  egyet  mutatok  meg  a  "sokszorozót".   A   fotón  ismét  egy  egyszerű  példán  mutatom  meg  a  hatását,  amihez  ismét  a  tárgyfotót  vettem  elő.  Esti  fényben  vakúzva  / vaku diffuzor-t , sárga előtét  kupakkal használva /  készítettem  az  első  esti képet.  Majd  ugyan  ez  a  fotó,  effektező  szűrővel  / megsokszorozva /  egy  új  és érdekes  hatást  elérve  készíthetjük  képeinket.


A  "sárgászöld"  szűrőt  szinte univerzális-nak   is nevezhetjük.  Tompítja  a  kék  és a  vörös  színeket,  ezért  tájfelvételekhez  majdnem  minden  esetben  ajánlatos  a  használatuk.  A  természetjáró  és  szerető  fotósok  szinte  kora tavasztól  késő  őszig  magukkal  viszik  ezt  a  színszűrőt.  Itt a  megvilágítási szorzószám a:  1.5 - 2-szeres.


                     pokhalobanszuronelkul.jpg

De  mivel  ez  a  weboldal  a  természetfotózásról  szól    , így  ideje hogy  a színszűrők  használatát   ebben  a  témában  megmutassam.  Az első  fotón  a  "keresztespók"   remekműve  közepén  hálójában  várja  az áldozatait.  Normál nappali  fénynél, színszűrő  nélküli kép. A koronás keresztespók (Araneus diadematus) a pókszabásúak (Arachnida) osztályának a pókok (Araneae) rendjéhez, ezen belül a főpókok (Araneomorphae) alrendjéhez és a keresztespókfélék (Araneidae) családjához tartozó faj.


                     pokhalobansargaszuro.jpg

Az előző  téma,  szite  -sugárzó  napsütésben,- amit  viszont  egy  egyszerű  "sárga"   színszűrővel  értem el. Ugyan akkor a szűrő tompítja  is a hátteret, homogenizálja azt,  természetesen  csak hatásában, mivel  ez  főleg az objektív beállításán is  múlik.


A  "zöld színszűrő"   az  erős  vörös  színeket  tompítja.  Speciális  tájfotokhoz  használható, a  megvilágítási  szorzószám  itt  már  3-4-szeres,  ami ebben  az  esetben  feltétlenül  fénymérést,  fénymérő  használatát  jelenti.


A   "narancsszínű" színszűrő  az  erős   kék  színek  tompítására  használható.  Ezt  is  fölelegtájfelvételekhez  használhatjuk. Mivel  hangsúlyos  tónuskiemelést  tesz lehetővé.  A  megvilágítási  szorzószám  mégmagasabb  itt  már  4-6-szoros.


A  "vörös szűrő"  használata  nagyon  erős  kontrasztot ad,  ezért  csak  akkor  érdemes  használni, ha  a képi mondanivaló   ezt  megkívánja,  vagy  valamilyen  szempontból  /effekt  képek/  indokolt. Az  ilyen  felvételeken  a  természet  fotók  esetében,  például  a  kék ég  színte  feketés lilának  tűnik,  a  zöld  erdők  is  egészen sötét zöld  árnyalatot kapnak,  a  sárga  narancs  színű,  a  vörös  szín viszont  megint erősen sötét  árnyalatot    kap,  /tűzvörös/  lesz.  Ahol   viszont  a  felhőket  szeretnénk  kiemelni  /mélykék  égből  fehér felhők/  itt  viszont  a  megvilágítást  növelnünk  kell,  hogy  természetes  ég kéket  kapjunk.  Itt  említhetjük  még  meg pl  amikor  a  hátterünk  "elfeketedése " /elsötétülés/   emeli  ki  a  fő mondanivalónkat ,  például  fehér  vitorla  a vízen,  vagy  a  sötétkék  égbenyuló  fehér  épület ,  ilyen  esetekben  indokolt  a  használata.   A  megvilágítási  szorzószám  itt  a  legtöbbször  a  legmagasabb  8-10-szeres.


A kompenzálószűrők használatával a természetes megvilágításnál jelentkező színhőmérséklet-módosulásokat egyenlíthetjük ki. A Skylight szűrők enyhén rózsaszínűek, használatukra a kép melegebb, kellemesebb színvilágú lesz.


                         rezkilincs.jpg       


Ebben  az  esetben  a  realítás  sokszor  rideg  és nem  mindig tökéletes képét alakítom át.  A fotó esti tárgykép, vakuval készült.


                       rezkilincssargaszurovel.jpg


Mind ez  egy "narancssárga  színszűrővel"   fotózva  teljesen  más  tónusú és  egységesen  szebb ,  tőkéletesség  hatását  keltő  képpé  alakult  át.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 24
Tegnapi: 31
Heti: 129
Havi: 258
Össz.: 169 572

Látogatottság növelés
Oldal: KIEGÉSZÍTŐK
A FÉNY ÉS ÁRNYÉK PILLANATAI..../a fényképeim és grafikáim margójára/ - © 2008 - 2024 - ktgrafika-ktfoto.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével egyszerű a honlap készítés! Programozói tudás nélkül is: Honlap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »