ÉPÜLETFÉNYKÉPEZÉSRŐL RÖVIDEN,
VÁROSRÉSZEK, ÉPÜLETEK, TEMPLOMOK, SZOBROK....
AZ OLDALAKON SZEREPLŐ FOTÓK SAJÁT KÉSZÍTÉSŰEK, IGYEKEZTEM A TÉMAKÖRÖKKEL KAPCSOLATOS SZITUÁCIÓKAT ÉS TÉMAKÖRÖKET MEGFELELŐEN ILLUSZTRÁLNI VELÜK.
Az építészet téralakító művészet, az épületfényképezés alapfeltétele tehát az "építészeti élmény". Az épület által ébresztett érzelmek közvetítése, az építész szándékainak megértése és annak szubjektív tolmácsolására szolgál az igazán tökéletes fotográfia. Ez a jó épület fotó alapja, a képek sorozatával körüljárni a megihletett objektumot, a teret és annak tömegét, a formák izgalmas játékát, a fény modulációit, a tökéletes arányok ritmusát, csak így lehet visszaadni a teljesen reális képet. Az ember a teret elsősorban látás útján érzékeli, ennek legfontosabb jelensége a fény és a perspektíva.
A nagyobb objektumok ábrázolása folyamán előfordulhat, hogy helyhiány vagy egyéb okok miatt nem minden épületet lehetséges teljes egészében megörökíteni. De ez nem is vezetne minden esetben célhoz, mert a műemlékek ritkán vannak megfelelő környezetben. Sokszor az objektum egésze nem is minden esetben reprezentálja kellőképpen az adott műemlék igazi profilját. Ilyen eseteknél a kissebb részletek oldalvilágításban sok esetben hangulatosabb kifejezőbbek lehetnek. A műemlékek fényképezésekor könnyen tévedhet a fotós a dokumentálás útjára, ezért sok ötletesség kell ennek elkerüléséhez. A műemlékek fotografálásakor nemcsak azért kell a kisebb részleteket kiemelni, /mert ahogy már említettem/, a környezetében zavaró képelemek fordulnak elő, hanem inább elsősorban azért, mert a nagy épületen a kisebb, jellegmeghatározó részletek alig láthatóvá zsugorodnak. Pedig ilyenkor, hol egy torony, hol egy épületszárny, hol meg az ablak, egy oszlopfő vagy éppen a homlokzat lehet a jellegzetes.
Az épületek alapvető jellemzői - amelyeket a fotográfiákon is meg kell jelenítenie a fotósnak: - a kor vagy /stílus/, - a hely mint a /környezeti harmónia valamint a helyi stílus/, végül pedig -az alkotóművészre jellemző jegyek /egyéni ízlése, stílusjegyei/. Az építészek viszont joggal elvárhatják, hogy a fotográfia mindazt visszaadja, amit a szaktudásukból, művészi elképzeléseikből az épület magán visel. Ennek az elvárásoknak a fotós csak akkor tud eleget tenni, ha valamilyen szinten ismeri az adott kor építészeti stílusát illetve az adott korszak művészettörténeti adotságait, jegyeit. Kis túlzással azt is mondhatjuk, hogy a reális és valós tájékoztatás megkövetelné, a közös szakmai nyelvet, az általános építészeti, műszaki és művészeti ismereteket, netán még a mérnöki rajzok olvasását, annak megértését. Természetesen ezt a tisztet profi szinten végző és magas színvonalú épületfényképeket készítő stúdiók és munkacsoportok, építészmérnöki végzettségű szakfényképészei látják el.
Az épületfotók kompozíciós hatásairól nehéz röviden, néhány mondatban írni, de igyekszem szűkszavú lenni. Mivel ezek kompozíciós elvárások általában szigorúbbak, mint a műszaki vagy a tárgyfényképezésé. Az alapvető képi rendnek - a kompozíciónak - szorosabban kell a tárgyához kapcsolodnia, a tartalom és a forma egységének elve alapján. A kompozíció keretét, a látványból kiemelt részt, a kép határvonalai adják, ez pedig a "képkivágás". A legszűkebb képkivágás a "részletfelvétel", ez általában valamilyen jellemző díszités, ornamentika, dombormű, fríz, freskó, szobor vagy egyéb stíluselem felvétele /képe/.
De azért ne feledkezzünk meg az épületfényképezés legtágabb képkivágásáról a - városképről- sem. Erre jellemző a városrészlet, mely egységes stílusú történelmi épületek összessége, hatásában összefogott. Ami még fontos, hogy természetesen közvetitse a város valós hangulatát a nézőknek. Az épületfelvételeknél általában a /témának megfelelően/ ajánlott "lezárt oldalakkal" kifejezni a - statikus nyugalom - állapotát és ezt akár még kihangsúlyozni is. Természetesen itt is vannak kivételek, ilyenek az izgalmas, vagy a dinamikus építmények: mint a hídak, tornyok, ipari épületek és objektumok. Ilyen eseteknél a dinamikát legtöbbször az "átlós képszerkesztés" hangsúlyozza. Itt megemlíthetjuk még a dinamika törvényét: vagyis a testre ható erők eredője megegyezik a test időegység alatti lendületváltozásával.
Általában keressünk egy magasabb pontot, legyen az hegycsúcs, vagy egy kilátó és akkor készíthetünk akár még "panoráma fotókat" is a tájról, a városról, vidéki településekről, falvakról. Természetesen ilyenkor sem kell megelégednünk az egyszerű, csak mondjuk a háztetők kusza kavalkádjával, hanem probáljuk meg körüljárni a témát, igyekezzünk megkomponálni, formába önteni, az aktuális témánkat. A háttérben lévő, városi vagy vidéki házak, apró épületek tömegét alakítsuk egy nagy és egységes tömeggé, háttér témává. Ekkor kezdjünk el kutatni és megtalálni a központi az uralkodó vagyis a "főtémát". Ezután jöhet a végleges kompozíció, az előtér meghatározása és így a tökéletes és végső képkivágás. A többi már a technika dolga....a megfelelő gép, az optika a beépített, panoráma fotózási lehetőség, vagy az állványról készült "vízszintes síkban" majd az oldal arányban egymást fedő 3, 4, netán 6 fotó és egy jó panoráma szoftver a végső kialakításhoz.
A SZOBOR FÉNYKÉPEZÉSRŐL TŐMONDATOKBAN:
A város, a falu, a terek, a parkok, a sírkertek.....stb. fontos tartozékai a szadtéri szobrok és az emlékművek is. Ezek elhelyezésekor már általában kiválasztják a legkedvezőbb környezetet és a felállítási helyeket is. A szűk tereken, épületek között a háttér túlságosan közel kerül, világosan és élesen jelentkező részletei miatt a szobor nem mindig emelkedik ki kellőképpen a esetleg "zavaró környezetéből". Ilyen helyzetekben több megoldás is lehetséges, így az előző oldalaknál például a /KÉPALKOTÁS - TÉRALAKÍTÁS/ fejezetnél már említett módon is. De a háttér zavaró hatását oly módon is megszüntethetjük, hogy olyankor fényképezünk, amikor a szobor erős megvilágítást kap, netán vakús derítéssel, a háttérnél viszont válasszunk olyan helyzetet, időpontot, vagy napszakot, amikor viszont alig kap fényt, így a háttérben árnyékban marad. Ebben a szitúációban már a képen akár elmosódót sötét folt alakjában jelentkezik. De gyakran előnyős beállítási forma lehet az "alálátás" /békaperspektíva/, mert ilyenkor a háttér az égbolt, de itt is vigyáznunk kell arra, hogy nehogy beégjen és egy fehér foltként szintén zavaróvá váljon.
Azonban ha nem találunk megfelelő időpontot, napszakot a tökéletes fotónk elkészítéséhez, akkor a felvételt nagy nyílású /nagylátószögű/ objektívvel készítsük el, mert így a csekély mélységélesség következtében a háttér életlen lesz. A szobrokat gyakran a környezetükből kiragadva, elválasztva kell ábrázolnunk, máskor pedig csak a szobor egy részlete kerül bele a kompozíciónkba, vagyis a képre. Természetesen ilyenkor azért tájékozodnunk kell a művészettörténeti leírásokban, /amennyiben ezek fellelhetők/, hogy a művész milyen elképzelésben, milyen nézőpontra tervezte az alkotását és milyen gondolatot akart a szobrával kifejezni. Ezért mindig előzetes komoly tanulmányok után változtassunk az eredeti alkotás képi jellegén. A kompozíciós elrendezések és az összhatás megtartása mellett egy újszerű és egyedi látámód bemutatása még elfogadható, ha azt szakszerűen és művészi módban készítjük el.
A szobor részletét ábrázoló közeli felvételeink elkészítésekor az anyagszerűséget is jobban kell a fotográfusnak éreztetni, szinte megfoghatóvá kell azt tennie. Ezért viszont ki kell választanunk a legmegfelelőbb napszakot és a megvilágítás tökéletes formáját és irányát is. A megvilágítási időt a szobor anyaga is nagymértékben befolyásolja és ehhez kell beállítanunk és módosítanunk. A bronzszobrok esetében például bővebben világítunk, a megvilágítási időt a mérési eredménynek akár a kétszeresére is növelhetjük. A márványból, kőből, netán gipszből /műtermi előkészítő minta/ esetén készült alkotásokhoz viszont rövidítjük ezt a felvételi időt, általában a mért idő felével célszerű készíteni a felvételünket. Megemlíthetünk még a szobor fényképezéssel kapcsolatos néhány technikai és kivitelezési formát: kiemelés nézőpont - változtatással, plasztikus hatás elérése meredek fénnyel, téralakítás vonal - folthatással, térhatás lapos megvilágítással, plasztikus hatás súroló fénnyel, térhatás, valamint még azt is, hogy az árnyékhatás a kifejezés egyik eszköze.